Please use this identifier to cite or link to this item: https://scholar.ptuk.edu.ps/handle/123456789/491
Title: أثر استخدام قبعات التفكير الست في تنمية التفكير الإبداعي لدى طالبات الصف العاشر الأساسي في محافظة طولكرم
Authors: جيوسي, مجدي
Issue Date: 10-Apr-2014
Publisher: مجلة البحوث النفسية التربوية والنفسية
Citation: بغداد
Abstract: أثر استخدام قبعات التفكير الست في تنمية التفكير الإبداعي لدى طالبات الصف العاشر الأساسي في محافظة طولكرم AbstractThe purpose of this study was to investigate the effect of six thinking hats on creative thinking among 10th grade female students in Tulkarm district. The sample comprises two sections of 10th grade female students (n=80) in Adawiya secondary School, The two sections were divided into two groups; one as an experimental group which works with six thinking hats, and the second as control group that learns traditionally. Creative thinking exam was used to measure the creative thinking with reliability (0.88).The results of the study have shown the following:There were statistically significant differences at (α ≤ 0.05) in the creative thinking among 10th grade female students due to the method of teaching for the benefit of experimental group.There were statistically significant differences at (α ≤ 0.05) in the creative thinking among 10th grade female students between pre and post test in experimental for the benefit of post test. الملخص هدفت هذه الدراسة إلى التعرف إلى اثر قبعات التفكير الست في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طالبات الصف العاشر في محافظة طولكرم. تكونت عينة الدراسة من (160) طالبة من طالبات الصف العاشر الأساسي في مدرسة بنات العدوية الثانوية في محافظة طولكرم، وقد تم اختيار إحدى الشعب لتكون مجموعة التجريبية وتستخدم قبعات التفكير الست وقوامها (40) طالبة، والشعبة الأخرى كمجموعة ضابطة وشملت (40) طالبة استخدمت الطريقة الاعتيادية، وقد طبقت الدراسة في الفصل الثاني من العام الدراسي 2013 - 2014، حيث تم إعداد مذكرات التحضير مبنية وفق إستراتيجية قبعات التفكير الست، صممت الدراسة وفق المنهج شبه التجريبي ذي التصميم الاختبار القبلي والبعدي. استخدم الباحثون في هذه الدراسة اختبار تورنس للتفكير الإبداعي (الأشكال ب)، والذي تألف من ثلاث أنشطة فرعية هي: تكوين الصورة، وتكملة الخطوط، والدوائر.وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( =0.05) بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية (قبعات التفكير الست) ومتوسطات درجات المجموعة الضابطة (تقليدية) في التفكير الإبداعي، ولصالح المجموعة التجريبية والتي استخدمت قبعات التفكير الست. وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( =0.05) بين متوسطات درجات القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية.
URI: https://scholar.ptuk.edu.ps/handle/123456789/491
ISSN: 18192068
Appears in Collections:2014



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.